JAK MOTYWOWAĆ PRACOWNIKÓW
Motywowanie pracowników pozostaje poważnym wyzwaniem dla każdego menedżera.
Są oni jednym z głównych elementów sukcesu firmy, pod warunkiem, że są w pełni zaangażowani.
Oto kilka wskazówek, jak motywować pracowników – skutecznie i długoterminowo.
1. Ocena jako motywator.
Docenianie pracowników jest niezbędne do wytworzenia lub utrzymania ich motywacji.
Pracownik, który nie czuje się przydatny lub niekompetentny, łatwiej się poddaje.
Nie pozwól, aby te uczucia się wkradły.
Podkreślaj talenty i osiągnięcia każdego z pracowników tak często, jak to tylko możliwe.
„Dobra robota” nic nie kosztuje, a pomaga zmotywować pracowników.
Nawet małe zwycięstwa można świętować!
I odwrotnie, jeśli zauważysz potencjalny błąd jednego z pracowników, unikaj bezpośredniego obwiniania go.
Poświęć czas na przeanalizowanie sytuacji, aby dowiedzieć się, czy są one naprawdę odpowiedzialne.
Nie wszystkie błędy są traktowane w ten sam sposób i możesz być za nie częściowo odpowiedzialny.
Ponieważ błędy są rzeczą ludzką, powinieneś skupić się bardziej na rozwiązaniach i na tym, by ich nie powtarzać, niż poświęcać swoją energię na obwinianie.
Chodzi o to, aby uczyć się na błędach, aby ich nie powtarzać.
Jeśli poprawisz błąd, osoba, która czuje się zrozumiana, będzie chciała się poprawić.
O ile łatwo jest winić za błędy, o tyle sukces nie zawsze ma oczekiwany pozytywny wpływ.
Spróbuj nie dostać się do tego typu systemu, który zrobi ci niedźwiedzią przysługę w dłuższej perspektywie.
2. Nadaj sens pracy
W dłuższej perspektywie nie ma nic motywującego w zwiększaniu obrotów.
Trzeba pójść dalej i nadać znaczenie pracy każdego z nas.
Chodzi o to, by ludzie zrozumieli, w jaki sposób ich praca jest przydatna dla społeczeństwa.
Jeśli ludzie kupują Twój produkt lub usługę, to dlatego, że jest ona przydatna lub coś im daje.
Po określeniu tego znaczenia należy je podkreślić w komunikacji, tak aby każdy czuł, że ma misję.
Wykracza to daleko poza zwykłe wykonanie zadania lub osiągnięcie pewnej liczby sprzedaży.
Aby wziąć tylko jeden przykład, można by pomyśleć, że firma car-sharingowa po prostu oferuje swoim użytkownikom sposób na dzielenie się kosztami.
A tym samym oszczędza pieniądze wszystkich zainteresowanych.
Jeśli jest to powód, dla którego korzystasz z takich usług, możesz również rozważyć wpływ na środowisko.
Albo fakt, że umożliwiasz rodzinom spotkanie się lub wyjazd na wakacje.
3. Jak motywować pracowników – nagradzaj wysiłki i wyniki
Kiedy Twoja firma osiąga swoje cele, Ty możesz być zadowolony, ale co z Twoimi pracownikami?
Włożyli oni pracę w ich osiągnięcie i zasługują na uznanie.
Jeśli ich motywacja doprowadziła do wzrostu obrotów, dlaczego nie dać im premii do pensji?
Oprócz wynagrodzenia istnieją inne sposoby, takie jak świadczenia socjalne: wycieczki finansowane przez firmę, bony obiadowe, bony podarunkowe.
Odpoczynek jest również popularną nagrodą dla pracowników.
Kiedy ich cele zostaną osiągnięte, dlaczego nie dać im kilku dni zasłużonego wolnego, aby mogli skoncentrować się na swojej osobistej działalności?
To świetny sposób na to, aby Twoi pracownicy byli bardziej wypoczęci i wydajni.
4. Wzmocnij pozycję pracowników
Jeśli zarządzanie jest zbyt sztywne i nie pozostawia miejsca na autonomię, zespołom grozi znudzenie, a nawet utrata motywacji do pracy.
Pozwalając im wziąć odpowiedzialność, zwiększasz ich motywację.
Wzmacniając pozycję swoich pracowników i obdarzając ich zaufaniem, pokazujesz im, że na nich liczysz.
W końcu zatrudniłeś ich ze względu na ich umiejętności, więc pozwól im je wykorzystać!
Nie odgrywaj roli nadgorliwego rodzica, który monitoruje postępy dziecka, nie ufając mu.
Ustal cele i zaoferuj pomoc w razie potrzeby, ale tylko wtedy, gdy jest to konieczne.
Twoi pracownicy będą czuli się odpowiedzialni za swoje zadania i będą chętniej inwestować w siebie, ograniczając błędy do minimum.
Pamiętaj, że długoterminowym celem menedżera nie jest poczucie bycia niezastąpionym w każdym momencie.
5. Dobrze definiuj cele
Przekazując cele, staraj się być jasny i zwięzły, tak aby były one zrozumiałe dla wszystkich.
Cel, który nie jest dobrze rozumiany i akceptowany przez pracowników, zostanie osiągnięty tylko częściowo.
Cele nie powinny być ustalane w sposób przypadkowy.
Powinny one być ambitne, ale osiągalne, określone w czasie, mierzalne i konkretne.
Jeśli Twoi pracownicy czują potrzebę zadania Ci pytań w celu wyjaśnienia sytuacji lub uważają, że są one nierealistyczne, nie wahaj się ich przedyskutować z nimi.
Odpowiedz na ich pytania tak szybko, jak to możliwe i znajdź z nimi rozwiązania, aby mogli je osiągnąć.
6. Pamiętaj – młodość to atut
Rekrutacja nowych rekrutów, którzy właśnie ukończyli studia, może tylko podnieść morale twoich oddziałów.
Wnoszą oni do firmy świeże spojrzenie.
A przede wszystkim często rozpoczynają pracę z wysokim poziomem motywacji, który jest często zaraźliwy dla innych członków Twojej firmy.
Jeśli mogą oni wnieść nowe umiejętności (zwłaszcza technologiczne) i odciążyć starszych pracowników od zadań, których nie chcą już wykonywać, mogą oni skorzystać z doświadczenia starszych pracowników.
Jest to pozytywna wymiana dla obu stron i może przynieść produktywność i motywację dla obu stron.
7. Zawsze dawaj przykład
Motywacja zespołu zależy, po części, od motywacji jego lidera.
Jeśli nie jesteś zmotywowany do swojego projektu i masz mało optymizmu, nie licz na to, że twoje zespoły zrealizują go za ciebie.
Pomyśl o efekcie jak o lustrze.
Nigdy się nie poddawaj.
Nie wolno ci mieć chwil słabości.
Trzeba dawać przykład przez cały czas.
Możesz mieć chwile słabości, ale powinieneś wiedzieć, że Twoja motywacja ma bezpośredni wpływ na motywację Twoich pracowników.
Im bardziej pokażesz, że cele i postępy mają dla Ciebie fundamentalne znaczenie, tym bardziej prawdopodobne, że Twoje zespoły wezmą je na siebie, zwłaszcza jeśli darzą Cię dużym szacunkiem.
8. Jak motywować pracowników – zapewnij przyjazne środowisko pracy
Jednym z czynników, który często się pomija, jest środowisko pracy.
Ma to bezpośredni wpływ na produktywność Twoich zespołów.
Zimny pokój, bez osobistego i oryginalnego wyposażenia, przynosi efekt przeciwny do zamierzonego.
Udekoruj więc swoje pomieszczenia, dodaj kolory, ramki, naklejki dla większej zabawy: kluczem jest stworzenie ciepłego miejsca pracy, w którym ludzie czują się dobrze.
Nie wahaj się zainstalować pomieszczeń relaksacyjnych, w których znajdują się gry i sprzęt sportowy.
Tak, aby przerwy w pracy Twoich pracowników były prawdziwą chwilą dekompresji.
To da im motywację i energię, której potrzebują, aby znów zacząć działać!
Przede wszystkim: pracujcie nad atmosferą i spójnością waszych zespołów.