Strona główna » JAK ZARZĄDZAĆ ODEJŚCIEM PRACOWNIKA?
Jak zarządzać odejściem pracownika

JAK ZARZĄDZAĆ ODEJŚCIEM PRACOWNIKA?

JAK ZARZĄDZAĆ ODEJŚCIEM PRACOWNIKA

Jeden pracownik odchodzi, a drugi przychodzi.

Sytuacja ta jest częścią codziennego życia firm, niezależnie od sektora działalności.

Jest jednak jeden poważny problem dla firmy, zwłaszcza z branży usługowej: może się z tym wiązać utrata części klientów.

Rozwiązanie umowy jest jak rozpad związku.

Nie zawsze jest to łatwe, a nawet może być trudne!

Oto 6 wskazówek, jak poradzić sobie z odejściem pracownika lub współpracownika.

1. Jak zarządzać odejściem pracownika – zaakceptuj jego decyzję

Nie odrzucaj chęci odejścia jednego z Twoich pracowników.

Próba zatrzymania ich za wszelką cenę nie pomoże ani tobie, ani im.

Zaakceptowanie faktu, że odchodzą może zaoszczędzić Ci czasu, zamiast tracić go na negocjacje.

Odejście może być nawet szansą dla firmy w przyszłości.

Musisz jasno określić powody ich odejścia.

Powiedzą Ci o niektórych z nich, ale mogą nie powiedzieć Ci o innych, które mogłyby pomóc Ci w znalezieniu zastępstwa.

Kto wie, teraz odchodzi, ale może wróci w przyszłości, być może z jeszcze większym doświadczeniem!

Może się również okazać, że znalazłeś rzadki klejnot.

Jednocześnie pokazujesz mu, że rozumiesz, że może chcieć się zmienić, że ci zależy i że słuchasz.

Zróbcie wszystko, co w Waszej mocy, aby wyjazd przebiegł pomyślnie.

2. Gromadzenie informacji

Odejście danej osoby nie powinno zmienić obecnej sytuacji w firmie.

Priorytetem pozostaje zadowolenie klienta.

Gdy pracownik odchodzi z pracy, należy zachować informacje o klientach, za których był odpowiedzialny.

Niezbędny jest przegląd biznesowy z pracownikiem.

Przejrzyjcie wszystko razem, aby nic nie zginęło i abyście byli gotowi natychmiast zacząć od nowa.

Musisz zwracać uwagę na każdy szczegół.

3. Przygotowanie przekazania

Dokonaj bilansu sytuacji z osobą zastępującą Twojego pracownika.

Przekaż im aktualne informacje na temat klientów lub ich roli, które posiadał poprzedni pracownik.

Najlepiej byłoby, gdyby doszło do spotkania między nowo przybyłą osobą a jej poprzednikiem.

Pozwoli im to na bardziej efektywną interakcję na żywo.

Możesz również przygotować się do rozmów kwalifikacyjnych.

To ćwiczenie pozwala zobaczyć, z jakimi trudnościami będzie się borykać.

4. Następca

Klient będzie w centrum Twojej uwagi, a Ty musisz wyprzedzać klientów i prosić pracownika o lojalne zachowanie, co jest trudne, jeśli odchodzi w konflikcie z Tobą.

Wyjaśnij odchodzącemu pracownikowi, że nie powinien w żaden sposób informować o swoim odejściu.

Jego rolą będzie uspokojenie Twoich potencjalnych klientów.

Klient oczekuje ciągłości od nowej osoby kontaktowej.

Musi on zagwarantować, że jego następca będzie na tym samym poziomie i wniesie wartość dodaną.

Cel: uspokojenie klienta przy jednoczesnym zachowaniu profesjonalizmu.

Akceptacja zmiany wydaje się łatwiejsza.

Powszechnym sposobem jej ogłaszania jest zakończenie klasycznego spotkania sprzedażowego.

Zapowiada swoje odejście (np. za miesiąc) i przedstawia swojego następcę, zaznaczając, że współpracował z nim w sprawach konsumenckich.

Wybrany moment różni się w zależności od osoby.

Wszystko zależy od ich potencjału i strategii biznesowej, do której dążysz (czy jest to klient priorytetowy, czy najpierw musisz zbudować lojalność?).

Cokolwiek się stanie, nie należy ogłaszać tego zbyt wcześnie.

Zanim to zrobisz, upewnij się, że jesteś w stanie zapewnić im widoczność tego, co się stanie dalej i zagwarantować ten sam rezultat.

Klient powinien być świadomy pracy, którą wykonujesz wewnętrznie.

Nie wahaj się zorganizować kolejnego trójstronnego spotkania z nimi, aby ich uspokoić.

Upewnij się, że każdy jest świadomy tej zmiany. Nie pomijaj nikogo!

5. Nie zostawiaj problemu nierozwiązanego

Jeśli pracownik nadal odchodzi w złym stylu, lub ma spór z perspektywą, należy coś z tym zrobić.

Nie rób nic, ponieważ może to pogorszyć sytuację.

Upewnij się, że osoba odchodząca nie zbagatelizowała jakiegoś problemu lub nawet go nie pominęła.

Ponieważ nie są już w to zaangażowani, nie martwią się, a ewentualne trudności przenoszone są na nowicjusza.

6. Zarządzanie czasem odejścia

Nie tylko zadbaj o moment przekazania.

Upewnij się, że wszystko działa sprawnie przez długi czas!

Możesz stworzyć system mentorski, aby pomóc i wesprzeć nową osobę.

Dobre towarzyszenie im doda im pewności siebie i sprawi, że będą bardziej efektywni.

Upewnij się również, że jesteś dobrze przygotowany do jego pierwszego spotkania z klientem.

To spotkanie jest kluczowym momentem do zdobycia zaufania nowo przybyłej osoby.

Przybycie z nowymi propozycjami może być dobrym sposobem na rozpoczęcie.

Jeśli nowy pracownik przejmuje napiętą dokumentację, najlepiej jest zachęcić go do zachowania powściągliwości i wysłuchania perspektywy, aby zacząć od nowa na dobrej stopie.

Rate this post